top of page
  • nathal68

Changemakers slaan weer spijker op de kop.

Changemakers slaan weer spijker op de kop. Maar liefst 18 jongeren krijgen 29 maart 15-17.00 u in de Stadsgehoorzaal van Leiden hun diploma van MDT UniverCity for changemakers. Op dezelfde dag beginnen ook weer bijna 20 nieuwe geselecteerde jongeren aan hun avontuur. Jonge mensen die plannen met impact maken en duurzaam verschil maken voor de toekomst.

Een paar voorbeelden?

· Waar slechts 3% van de Nederlanders een EHBO-diploma heeft tegenover 8


0% in Duitsland en 90% in de Scandinavische landen, besluit Adnan daar wat aan te doen. Hij zorgt dat meer jongeren een EHBO-diploma halen.


· Maha was in Syrië docent en begint hier haar leven opnieuw. Zij ziet hoe ingewikkeld het Nederlandse onderwijs is, en zeker voor nieuwkomers. Ze spreekt onderzoekers en schrijft een boek.


“Het onderwijs, eindelijk uitgelegd aan ouders”. Ze wil daarmee de kansengelijkheid in het onderwijs aanpakken. “Het Nederlandse onderwijs is helemaal niet gericht op kansengelijkheid, we moeten dat uitleggen! Als je het niet weet, de taal niet spreekt, heb je minder kansen…”


· En ook wordt er nog hard gewerkt aan een documentaire over Leidse insecten “Kijk het is leuk dat je filmpjes kan bekijken over de bidsprinkhaan”, vertelt Yassine, “maar welke insecten hebben we eigenlijk ook al hier, om de hoek? Goed om te weten wie onze vrienden ook zijn, toch?”


MDT UniverCity for Changemakers leidt jongeren op om te vernieuwen en plannen tot uitvoering te brengen die vaak onmogelijk lijken. De “zo is het eenmaal” en “dat kan toch niet”-mentaliteit wordt rigoureus aan de kant gezet als deze jonge mensen onderzoeken, plannen bedenken en uitvoeren. Eerder werden zonnepanelen op het dak gezet van mensen met een bijstandsuitkering. Nieuwe plannen zien dankzij jonge moed het licht. Met dank aan partners en experts, leren jonge mensen maatschappelijk vernieuwen, onderzoek doen, projecten opzetten en groeien ze ook persoonlijk veel.


“Om tot vernieuwing te komen, heb je experimentruimte nodig. Ruimte die we elkaar in onderwijs, op werk, steeds minder geven. Met MDT UniverCity zoeken we het juist op. Hier gaat het om het leren zien van kansen, de moed hebben om dat tot uitvoering te brengen en ervan leren. En je kunt net zo goed leren van een project dat ook echt tot uitvoering komt als door de lastigheid van de uitvoering,” zo laat Nathalie Lecina (conceptueel&creatief leider) weten, “Het is het leereffect van het experimenteren dat we zoveel meer jongeren gunnen als ook het besef dat er zoveel meer mensen om je heen staan.”


De gemeente Leiden is een zeer betrokken partner en kijkt ook mee welke plannen een bijdrage leveren aan beleidsontwikkeling en/of uitvoering. “De ideeën van de jongeren en hun betrokkenheid, heeft al veel betekend voor onze manier van denken over niveaus in het onderwijs. Ze bieden nieuwe inzichten over onderwerpen waar wij ons mee bezig houden en helpen daarmee dus ook dit soms op een andere manier aan te pakken, zo laat Jessica Hilhorst (onderwijsinnovator) weten.




52 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page