
Waar het wringt
We leven in een land waar kinderen al op jonge leeftijd het label “hoog” of “laag” opgeplakt krijgen.
Waar motivatie verdwijnt in toetsdruk, en leerlingen worden afgerekend op cijfers in plaats van gezien in hun waarde.
Elk jaar raken tienduizenden jongeren het onderwijs kwijt – niet omdat ze niet willen leren, maar omdat het systeem hen niet ziet.
Tegelijkertijd weten we:
onderwijs kan ook een plek zijn van licht. Van groei, van verbondenheid, van betekenisvol mens-zijn.
Maar daarvoor moeten we durven kijken naar wat er nu misgaat. En ruimte maken om opnieuw te beginnen.
Programma – De dag als rivier
Er is geen strak schema, maar wel een ritme. De dag stroomt – als een rivier. De ruimte is een levend land- schap met installaties, plekken om te luisteren, tafels om te schrijven en hoeken om te dromen.
Op deze plek zijn verhalen verzameld van leerlingen, docenten en bestuurders. Verhalen over waar het onderwijs pijn doet – en ook verhalen over waar mensen zelf beweging hebben gebracht. Over moed, initiatief, creativiteit en de zoektocht naar betekenis- vol leren.
09.30 – Inloop bij de bron
10.00 – Opening door de stroom
Li An Phoa – over rivieren die weer drinkbaar worden,
en wat dat vraagt van onze manier van leven en leren.
10.30 – De rivier vertakt zich
14.30 – De bedding zoeken
15.00 – GeBorrel aan de oever
Water, brood en gesprekken.
Niet als afsluiting, maar als doorstroom.
15.30 – Doorstroom naar Sleutelplaats
16.00 – Opening Sleutelplaats en borrel
Programma – De dag als rivier
De hele dag is opgebouwd rondom de vijf doelstellingen
van artikel 29 van het Kinderrechtenverdrag:
-
Volledige ontplooiing van het kind
-
Respect voor mensenrechten en
fundamentele vrijheden
-
Respect voor eigen culturele identiteit
en voor andere culturen
-
Voorbereiding op verantwoordelijk
leven in een vrije samenleving
-
Respect voor de natuurlijke omgeving


![]() | ![]() | ![]() |
---|---|---|
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |