top of page

Waar het wringt

We leven in een land waar kinderen al op jonge leeftijd het label “hoog” of “laag” opgeplakt krijgen.

Waar motivatie verdwijnt in toetsdruk, en leerlingen worden afgerekend op cijfers in plaats van gezien in hun waarde.

Elk jaar raken tienduizenden jongeren het onderwijs kwijt – niet omdat ze niet willen leren, maar omdat het systeem hen niet ziet.

Tegelijkertijd weten we:

onderwijs kan ook een plek zijn van licht. Van groei, van verbondenheid, van betekenisvol mens-zijn.

Maar daarvoor moeten we durven kijken naar wat er nu misgaat. En ruimte maken om opnieuw te beginnen.

De dag als rivier

Er is geen strak schema, maar wel een ritme. De dag stroomt – als een rivier. De ruimte is een levend land- schap met installaties, plekken om te luisteren, tafels om te schrijven en hoeken om te dromen.

Op deze plek zijn verhalen verzameld van leerlingen, docenten en bestuurders. Verhalen over waar het onderwijs pijn doet – en ook verhalen over waar mensen zelf beweging hebben gebracht. Over moed, initiatief, creativiteit en de zoektocht naar betekenis- vol leren.

Het Programma:

09.30 – Inloop bij de bron
10.00 – Opening door de stroom

Dagvoorzitter Mark Boode gaat ons voor in onze rafts door deze wildwaterbaan met haar rustplekken en uitzichten.

Li An Phoa opent de dag over rivieren die weer drinkbaar worden, en wat dat vraagt van onze manier van leven en leren.

10.30 – De zijstromen vloeien samen

Via de vijf doelstellingen van het onderwijs van het IVRK gaan we de schaduwkanten in de ogen kijken en laten we de lichtende voorbeelden zien van hoe het ook wel kan.

We worden meegenomen op reis door
Jessica Hilhorst, beleidsmedewerker onderwijsinnovatie en winnaar van de prijs "Onzichtbare Held 2024",

Marc Dullaert, oud-kinderombudsman en bedenker van het begrip “leerrechtambtenaar”,

Chrisje Sandelowsky, verbonden aan leerstoel Kinderrechten aan de Universiteit Leiden,

Marten Elkerbout, moedig onderwijsvernieuwer en bestuursvoorzitter

en vele inspirerende sprekers meer,
zie ook de sprekers hieronder

14.30 – De bedding zoeken

We gaan aan de slag voor onderwijs waarbij licht komt uit de schaduwkant. Juist daar waar het lastig is, zien we de meest spanennde voorbeelden.​
 

15.00 – Overdracht aan de Oever

Via de vijf doelstellingen van het onderwijs van het IVRK gaan we de schaduwkanten in de ogen kijken en laten we de lichtende voorbeelden zien van hoe het ook wel kan.
 

16.00 – Opening Sleutelplaats

Een inspirerende werkplaats opent om jongeren leerruimte te bieden. Uit de schaduwen ontstaat een lichten voorbeeld.

De 5 doelstellingen

 

De hele dag is opgebouwd rondom de vijf doelstellingen

van artikel 29 van het Kinderrechtenverdrag:

  1.      Volledige ontplooiing van het kind

  2.      Respect voor mensenrechten en

         fundamentele vrijheden

  3.      Respect voor eigen culturele identiteit

         en voor andere culturen

  4.      Voorbereiding op verantwoordelijk

         leven in een vrije samenleving

  5.      Respect voor de natuurlijke omgeving

Internationale verdragen gaan vóór nationale wetten. Ze vormen als het ware het raamwerk waarbinnen nationale regels gemaakt moeten worden.

 

Dat betekent dat onze wetten hiermee in lijn moeten zijn. Het is dan ook niet de bedoeling dat een onderwijsinstelling wordt gevraagd zulke verdragen te negeren. Goed burgerschapsonderwijs betekent juist dat we samen leren om deze afspraken te respecteren en na te leven.

De sprekers:

image.png

Li An Phoa – Drinkable Rivers

Filosoof, ecoloog en oprichter van Drinkable Rivers. Zij laat zien hoe drinkbaar water symbool kan staan voor een gezonde samenleving — en hoe onderwijs daaraan kan bijdragen.

https://drinkablerivers.org/

Li An Phoa.png
Fonds1818
Nationale Onderwijs Stad 2025 Leiden
GemeenteLeiden
Leiden Gelijke Kansen Aanpak
DADALOGO_edited
LRA
StudioMoioLogo_Primair
Een alternatief logo van Studio Moio, waarbij twee poppetjes te zien zijn. Er komen een twee kronkelende lijnen uit hun hoofd die samen een hartje vormen.

Contactgegevens

Studio Moio
Julianastraat 74-B

2316 NZ Leiden
 
info@studiomoio.nl
06 29349621
bottom of page